Feedback

Feedback betekent letterlijk terugkoppeling. Het geven van feedback is een belangrijke vaardigheid voor een instructeur of leidinggevende. Door middel van feedback wisselen instructeur en leerling informatie over elkaars houding en gedrag.

Feedback bevordert:

  • Werkresultaten
  • Werkrelaties en werksfeer
  • Zelfkennis
  • Kennis van anderen
  • Lerend vermogen

  • Feedback geven
    Regels voor het geven van feedback

    1. Beschrijf gedrag dat je hebt waargenomen
    2. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
    3. Maak de stap naar de ander, geef de ander de gelegenheid om te reageren
    4. Eventueel: geef advies voor alternatief gedrag


  • Feedback ontvangen
    Regels voor het ontvangen van feedback

    1. Luister en vraag zo nodig om toelichting
    2. Toon waardering
    3. Beoordeel de feedback
    4. Doe iets met de feedback


  • Tips voor feedback

    1. Zorg voor een gezamenlijk belang
    2. Creƫer een sfeer van veiligheid
    3. Beschrijf waargenomen gedrag
    4. Zorg dat de feedback actueel is
    5. Geef ik-boodschappen
    6. Wees specifiek en concreet
    7. Geef advies
    8. Geef alleen feedback als gedrag te veranderen is


  • 360 graden feedback

    360 graden feedback houdt in dat medewerkers niet alleen feedback krijgen van hun leidinggevende, maar ook van collega's, leerlingen/cursisten en van zichzelf. Op die manier kun je erachter komen wat je zelf als zwakke of sterke punten ziet en hoe anderen dat beoordelen.

    Als de scores nogal uiteenlopen, kun je verbeterpunten formuleren of jezelf een schouderklopje geven voor de dingen die je beter doet dan je zelf eigenlijk vindt. Ook kun je op deze manier je persoonlijk ontwikkelingsplan up-to-date houden.

    Als je in zo'n organisatie werkt waar feedback heel gewoon is, dan zul je er dus weinig om hoeven vragen. De kunst is wel om het 'feedbackcircus' niet als verplicht nummer te zien, maar er werkelijk iets mee te doen. Dat houdt je scherp en zorgt ervoor dat je blijft leren en jezelf blijft ontwikkelen.