Op- en begeleiders
Coachend begeleiden

Door coaching in te zetten als didactisch middel kan de docent/begeleider (dwz. instructeur/ opleider/ praktijkleermeester/ mentor/ supervisor, enz.) ervoor zorgen dat de lerende uitgedaagd wordt om eigen leervragen te onderzoeken en eigen doelstellingen te bereiken, zonder een ander te kopiëren. De lerende staat dus centraal, en gaat zelf aan de slag.

Dit is anders dan het traditionele lesgeven, waarbij leerlingen de lesstof consumeren en juist de docent/begeleider hard aan het werk is. De coachende rol is dus ook anders dan het ‘mentoren’ van de kwaliteit en voortgang van de lerende. Immers, de leraar geeft geen adviezen, tips en trics, maar laat de lerende zelf de situatie onderzoeken en faciliteert dit proces door goed vragen te stellen

De docent/begeleider ondersteunt het zoek- en groeiproces door te luisteren, door openheid te creëren, en door zelf de vraag los te laten. Niet door zelf in te vullen, oplossingen aan te dragen of te adviseren. Hierbij is het creëren van een veilige leeromgeving en een vertrouwensband essentieel, zodat de lerende kan beginnen met zelfonderzoek en zelfsturing. Leren doe je niet alleen, maar leren kun je ook niet overnemen!

De lerende moet zelf aan de slag. Het inzetten van coaching als één van de didactische middelen is uiterst zinvol voor veel leervragen zoals: “waarom ben ik nou nooit tevreden met mijn eindproduct?” of, “waarom roept mijn manier van communiceren weerstand bij anderen op?”.